سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیینه تاریخ

وضعیت شیعیان روسیه - آیینه تاریخ

سید محمد احسانی
آیینه تاریخ

وضعیت شیعیان روسیه


وضعیت شیعیان روسیه در گفتگو با رییس سازمان شیعیان مسکو

خبرگزاری ابنا ـ سرویس صفحات سبز: «آقای فامیل جعفروف» در سال 1968 در جنوب جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. در سن ده سالگی پدرش را از دست داد و خلأ وجود او گرایشش را نسبت به دین بیشتر کرد. از این‏رو از همان سن به مطالعه قرآن پرداخت. به دلیل حاکمیت کمونیست‏ها، او مجبور بود این کار را به طور پنهانی انجام دهد؛ اما وجود انسان‌های متدین در اطراف او کارش را تسهیل می‏کرد. جعفروف بعد از پایان خدمت وظیفه ،به دانشگاه فنی باکو رفت و از آن فارغالتحصیل شد. وی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تابعیت روسیه را کسب کرد و به مسکو نقل مکان نمود. اما عطش و احساس نیاز به دین، وی را رها نکرد و بر آن داشت که اسلام را در سطح عالی مطالعه کند. لذا به عنوان یک مسلمان شیعه، در سال 1995 به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و به مدت 8 سال در مدرسه عالی امام خمینی(ره) وابسته به حوزه علمیه قم تحصیل نمود. وی در سال 2004 به روسیه بازگشت و هم‏اکنون علاوه بر تأسیس یک مرکز دینی، یک نشریه و یک سایت فعال، به عنوان "رییس سازمان مذهبی مسلمانان شیعه مسکو" هم فعالیت می‏کند. آنچه می‏خوانید مصاحبه هفته‌نامه "زافترا" چاپ روسیه با این فعال مذهبی روسی است:


نویسنده: اداره کل آسیا ـ اقیانوسیه مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام

ــ اکثریت خوانندگان ما تفاوت اصولی بین جریان‌های مختلف اسلامی و بین شیعیان و سنی‌ها را نمی‌فهمند. حتی برای عده زیادی، مذهب تشیع، یک پدیده رادیکال، با توده‌های برآشفته مردم در خیابان، تیراندازی با کلاشنیکوف، زنان چادرپوش و تعصب مذهبی را تداعی می‌کند.

فامیل جعفروف: بسم الله الرحمن الرحیم. در جهان اسلام جریان‏های گوناگونی وجود دارند. شیعیان حدود 15 درصد مسلمانان جهان را تشکیل می‏دهند ولی سنی‌ها و شیعیان به نحو یکسانی مسلمان محسوب می‌شوند. این تقسیم در صدر اسلام (در قرن 7 بعد از میلاد) به وجود آمده و با تفاوت‌های جدی در زمینه ایمان و انتقال سنت مذهبی پیامبر ارتباط دارد. بنا براین، مذهب تشیع فقط یک فرقه نیست؛ بلکه یک شاخه تمام‏عیار و شناخته‏شده‏ی اسلام است که پایه‌های آن توسط حضرت محمد (ص) پی‏ریزی شد. خودمذهب تشیع هم دربرگیرنده‏ی یک سری جریان‏ها است.

ــ جمعیت مذهبی شما به چه شکل است؟ آیا یک نوع فرقه مذهبی اسلام‏گرا و سازمان مخفی برای تربیت افراد متعصب و شبه‌نظامی است؟!

فامیل جعفروف: در روسیه حدود 20 میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. آنها هم مانند هر جای دیگر جهان به دو گروه بزرگ اهل‏تسنن و اهل تشیع تقسیم‌ می‌شوند. تعداد شیعیان در روسیه حدود 3 میلیون نفر است. به لحاظ تاریخی، گروه‌های بزرگ جمعیت داغستان و سواحل رود ولگا و نیز اکثر نمایندگان اقوام آذربایجان که در دوران اتحاد جماهیر شوروی و بعد از فروپاشی در روسیه ساکن شدند، شیعه هستند. سه میلیون نفر تعداد کمی نیست و نباید این مردم را بی‌توجه گذاشت. معلوم است که کسی باید به امور آنها رسیدگی کند. متأسفانه محافل رسمی و سازمان‏های اجتماعی در عمل با آنها همکاری نمی‌کنند. مثلا ما "اداره مرکزی روحانیت مسلمان روسیه" و "شورای مفتیان" داریم که اصولاً باید منعکس‏کننده منافع همه مسلمانان کشور باشند؛ ولی آنها برای مسلمانان اهل‏تسنن فعالیت می‌کنند و به همکاری با شیعیان، برادران ایمانی خود، تمایل چندانی از خود نشان نمی‏دهند.

این بود که ما سازمان مستقل دینی مسلمانان اهل‏تشیع را تشکیل دادیم. نمی توان گفت که رویارویی بین شیعه و سنت که از دیرباز در خاورمیانه مشاهده می‌شود، در روسیه نیز ادامه یافته باشد. مفتی‌های سنی روسیه از روی کینه و لجاجت نیست که به مسایل شیعیان رسیدگی نمی‌کنند؛ بلکه به عدلت عدم آگاهی آنان با مذهب شیعه است. ما "سازمان مذهبی مسلمانان اهل تشیع" را برای تأمین منافع شیعیان تشکیل داده‏ایم.

منبع :‏خبر گذاری ابنا




تاریخ : سه شنبه 88/4/23 | 3:20 عصر | نویسنده : سید محمد احسانی | نظر
.: Weblog Themes By Slide Skin:.